DR og P3 har så travlt med at prædike om at de støtter vækstlaget i dansk musik. For eksempel gjorde de til P3 Guld, et stort nummer ud af at hylde morgendagens stjerner, hvor Veto rendte med den helt store P3 Guld pris. Mig bekendt har Veto været på banen de sidste 3 år, og har fra starten haft god medvind med udsolgte koncerter og god medieomtale. Ikke mindst Troels Abrahamsen (forsanger), har med sine sideprojekter og i rollen som producer ydermere haft stor medvind, så vidt jeg er orienteret. Så kunne de 100.000 kr der følger med prisen, ikke sagtens være brugt på et andet navn der er knapt så etableret ?
Og nu vi er ved P3 Guld, så kunne man opleve navne som Tim Christensen, Carpark North, Peter Sommer, ovennævnte Veto, Camille Jones, Mike Sheridan feat. Maya Albana, Fagget Fairys og Wong Boys (hvem har jeg glemt?). De sidstnævnte forstår jeg slet ikke hypen omkring. Men når det så er sagt, stiller jeg mig igen spørgende til P3’s såkaldte “vi støtter vækstlaget i den danske musik”-slogan, med så etablerede navne (især de første 4 nævnte) som optrædende! Jeg ville foreslå P3 Guld at gå væk fra det slogan, eftersom de ikke lever op til det.
Frustrationen blev genopvækket i mig da jeg tidligere i dag faldt over en artikel, hvori Henrik Marstal (Ph.d. musikvidenskab) gør opmærksom på tendensen til at danske musikere efterhånden kun kan “blive til noget” hvis de enten deltager i KarriereKanonen eller er så heldige at nå igennem P3’s nåleøje. For pladeselskaberne tør efterhånden ikke signe et band, hvis ikke det er blevet kvalitetsstemplet af P3 først. Jeg citerer: “Man skal være opmærksom på det massive, kommercielle kvalitetsstempel, det er for et band at være med i KarriereKanonen. Det ved pladeselskaberne også, og så bliver det for alvor svært for et band, at bygge en karriere op, hvis det ikke har været med i en konkurrence.”
Hvortil DR’s chefredaktør for musik, Ole Mølgaard svarer: “Det er mærkeligt at angribe nogen, der prøver at gøre en indsats for vækstlaget, ved at sige, at det er synd for dem, der ikke kommer med. Der er stadigvæk et væld af muligheder for at brage igennem med sin musik på for eksempel nettet, så det tror jeg ikke er et problem.”
Igen kommer DR/P3’s såkaldte “indsats for vækstlaget” på banen! Jeg forstår dem virkelig ikke. For hvorfor voldspiller de så de samme 10 navne (hvoraf størstedelen af dem er etablerede) i prime-time ?! Og skubber de lidt “skævere” navne ud på de sene nattetimer ?? – Jeg ved godt de har en såkaldt public-service forpligtelse at leve op til, men jeg synes den er latterlig, hvis den begrænser så meget og giver dem så meget magt, som den tydeligvis gør.
Og nu vi er ved det, så var der også hele sagen fra sidste år med amputeringen af Annika Aakjær’s ‘Lille Filantrop‘, hvor P3 klippede rap-sekvensen med Per Vers væk, hvor det også kom frem at der pilles ved 80 procent af de numre de spiller i P3, så de kan passe bedre ind i P3’s profil. Hvorfor så lytte til radio ?? – når den musik de spiller, ikke engang er de originale værker, som de var udtænkt af kunstneren ? – Jeg synes igen P3 spiller for meget med deres muskler, når de gør noget så drastisk. De gør jo netop ikke nogen indsats for vækstlaget, når de går ind og ændrer på det, så det passer bedre ind til den allerede etablerede musik.
Kom nu DR! Kom ud og få lidt jord under neglene…det er sundt!
Godt indlæg Rikke 🙂 Det er ret sjovt, for jeg overvejer meget at tage fat i samme problemstilling. Jeg skal til at skrive en artikel nu, og netop P3’s klippe/rette lyst hos kunstnerne kunne jeg virkelig godt tænke mig at tage fat på. Det er godt nok en underlig måde at fremme musik på. Musikerne ligger jo tanker bag den både de har skåret og valgt deres former. Det er sgu på grænsen til absurditet og diktatori (hvis man kan sige det)!
super godt skrevet!
hej…faldt tilfældigvis over jeres blog via en gaffa diskusion..
Jeg er ligesom jer også skræmt af denne lidt,efter min mening, useriøse måde at fremstille musik. Men jeg vil bare lige påpege at det altså ikke er p3 der “skærer” i musikken, men at det er kunstnerne selv der laver radioedits for at tilpasse sig p3’s sendeflade. Så p3 går altså ikke ind og “gør” noget ved kunstnernes numre, men det sker selvfølglig at p3 siger at nummeret vil have bedre chance hvis man er villig til at “skære” lidt i det. Derefter er det op til kunstneren at bedømme om dette har interesse. Men man kan sige at det stadigvæk siger lidt om at p3’s magt er blevet alt for stor.Alt i alt er jeg enig i de synspunkter som bliver luftet i ovenstående artikkel, men jeg syntes det er vigtigt at pointere at det er kunstnerens eget valg.
Det er det sikkert også i mange tilfælde, men P3 piller altså mere ved musikken end man lige går rundt og tror, også selvom kunstnerne laver de her radio edit/single edit versioner af deres værker…
Hvem har sagt til dig at de ikke gør ?